SCOUTING OP MAAT

Armoede & Scouting

De  kosten van scouts zijn niet voor elke ouder even makkelijk te dragen. Maar scouts is voor iedereen. Dat toont het jaarthema van 2011:  “ Armoede is een onrecht, maak er een spel van”. Daardoor is Scouting op maat op poten gezet. Dit is een fonds vanuit Scouts en Gidsen Vlaanderen dat tegemoetkomt aan de kosten van scouting voor wie financieel wat minder ademruimte heeft.

Scouting op maat is gepast voor gezinnen in schuldbemiddeling of verbonden aan een OCMW, personen met recht op verhoogde tegemoetkoming en alleenstaande ouders. Maar zeker ook voor leden die alleen wonen en leden die verbonden zijn aan instellingen met een beperkt vrijetijdsbudget.

Wij gaan discreet met al deze info om. Je kan voor elke vraag bij de groepsleiding terecht door ons aan te spreken, ons te mailen of te bellen. Indien je niet weet wie van de leiding een groepsleider is, mag je dit gerust aan elke leider vragen, zij verwijzen je dan makkelijk door naar de groepsleiding.

Lidgeld op Maat

Wie het financieel moeilijk heeft, kan Lidgeld op maat aanvragen bij ons. Dan betaal je 11,60 euro lidgeld (na 1 maart: 5 euro), Scouts en Gidsen Vlaanderen springt bij voor het resterende bedrag. Hiervoor moet je enkel als je uw kind inschrijft of herinschrijft in de groepsadministratie “verminderd lidgeld” aanvinken en 11,60 euro overschrijven (na 1 maart: 5,80 euro) bij de inschrijving in plaats van 56 euro.

Kampen, weekends en activiteiten

Ook voor weekends, kampen en andere activiteiten komt Scouts en Gidsen Vlaanderen ook tussenbeide. Hierbij betaalt Scouts en Gidsen Vlaanderen ⅓, onze groep ⅓ en hoeven jullie zelf maar ⅓ van de kosten bij te leggen. Zo kan iedereen genieten van scouting!

Indien je dit wenst, kan je een mailtje sturen naar groepsleiding@scoutswilsele.be en helpen we je verder met het geld en de inschrijving. Jullie moeten enkel ⅓ van de prijs van het kamp, de activiteit of het weekend overschrijven naar het betreffende rekeningnummer van de tak. Wij gaan discreet met deze info om. Enkel de contactpersoon en de takleider van het lid zijn op de hoogte.

Als je het moeilijk hebt om een grote kost (zoals een kamp) in één keer te betalen maar je wilt geen gebruik maken van lidgeld op maat. Dan is het mogelijk om te betalen in schijven. Dit kan zowel voor het lidgeld als voor kamp (bv elke maand 10 euro betalen voor kamp en dan moet je in de zomer niet meer betalen). Hiervoor kan je ook bij groepsleiding@scoutswilsele.be terecht.

Hopperwinkel: Uniform op Maat

Leden die lidgeld op maat hebben, krijgen vanaf de (her)inschrijving in september korting in elke Hopper Winkel en de webwinkel als ze hun lidkaart tonen. Hierdoor kan je voor een lagere prijs een uniform kopen.

• Hemd                    (60% korting in de Hopper)

• Broek of rok         (50% korting in de Hopper)

• Trui                         (50% korting in de Hopper)

Scouts- en kampeermateriaal

Scouts-en kampeermateriaal zoals een scoutskledij, matje, slaapzak, trekrugzak, gamel… kan veel geld kosten. Daarom helpen we je dan ook graag met het uitlenen van materiaal. Wij gaan dan discreet op zoek naar de materialen die je nodig hebt en zo kom je op een kamp, een weekend of een vergadering niets tekort! De rode t-shirt die wij verkopen voor de leden, kan je bij ons tweedehands gratis krijgen. Spreek hiervoor iemand van de groepsleiding aan of stuur een mail naar groepsleiding@scoutswilsele.be.

Buiten ‘Scouting op Maat’ zijn er nog enkele manieren om een deel van het lidgeld terug te krijgen:

- Via sommige mutualiteiten kan je een deel van het inschrijvingsbedrag terugkrijgen voor lidgeld en kampen. Informeer hiervoor bij je eigen mutualiteit.

- Voor kinderen jonger dan 14 jaar kan je de kosten voor de deelname aan scoutsactiviteiten inbrengen op de belastingbrief van het volgende jaar. Hiervoor kan je iemand van de groepsleiding aanspreken, zij vullen dan het fiscaal attest in.

- Sommige steden en gemeenten hebben een eigen tegemoetkomingssysteem, zoals de UitPas.

jaarkenteken_20112012.png